(Norwegian) Bulk-gevinst på 40mill. i Bergen

caroline_victory

Sorry, this entry is only available in Norwegian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

For halvannet år siden gikk Galtung Døsvigs selskap EGD Shipholding mot strømmen og kjøpte en åtte år gammel supramax bulkcarrier på 58.000 dødvekttonn. Nå selges skipet med en gevinst på rundt 5 millioner dollar, cirka 40 millioner kroner. Det tilsvarer nær en dobling av egenkapitalen i det skipseiende selskapet.

– Det har vært en meget hyggelig forretning for oss og våre partnere, sier EGDs shippingsjef Magne Øvreås til Finansavisen.


EGD Shipholding eier 55 prosent av aksjene i «Caroline Victory»s eierselskap EGD Bulk Invest. Olav Eek Thorstensen og hans familie sitter med 20 prosent, Karl Lødrup Kvalheim med en tilsvarende eierandel og skipssmeglerhuset Nordic Shipping har 5 prosent. Olav Eek Thorstensen står bak driftsselskapet Thome Ship Management i SIngapore, mens Kvalheim eier kjemikalie- og produkttankrederiet Champion Shipping i Bergen.

Venter videre oppgang

Tørrlastskipet ble kjøpt i mai 2016 for 8,6 millioner dollar og overtatt et par måneder senere. Nordic Shipping i Oslo har drevet bulkcarrieren kommersielt og hatt bra inntjening i et stigende fraktmarked.

I desember valgte eierselskapet å selge skipet til Hellas for cirka 14 millioner dollar. Det er nettopp levert og omdøpt til «New Victory» ifølge VesselsValue.com.

Øvreås avviser at EGD har mistet troen på tørrlastfarten:

– Vi eier fortsatt bulkcarrieren «Sofie Victory» og samarbeider med Torvald Klaveness Gruppen om eierskapet i kombinasjonsskipene «Baffin» og «Ballard», i tillegg til at vi har en eierandel i et fjerde skip. Jeg tror vi er ved starten på en «recovery» i tørrlastmarkedet, sier EGDs shippingsjef.

Salget av «Caroline Victory» forklarer han med at investeringen ble gjort på et tidspunkt da skipsverdiene var svært lave, og i kompaniskap med eksterne medinvestorer.

– Vi var enige om at vi skulle gjøre et «stunt» og at skipet skulle selges når vi hadde oppnådd en fornuftig avkastning, sier Øvreås.

– Vi har en industriell tilnærming i tørrlast akkurat som vi har i tank. Det er hovedsporet vårt. Men vi klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Og sånn som verdiene på brukte tørrlastskip er nå, kan det dukke opp interessante muligheter. På sikt tror vi dette vil vise seg å være en god investering for oss, sa han til Finansavisen sommeren 2016.

Stor flåte

EGD Shipholding eier andeler på mellom 10 og 100 prosent i 19 fartøyer. De fleste, ti, er råolje-, produkttank- og kjemikalietankere.

På tanksiden samarbeider EGD nært med Bergens-rederiene Champion og Utkilen.

Omregnet i antall hele skip tilsvarer eierandelene vel ti fartøyer etter at selskapet har ryddet opp i porteføljen og blant annet kvittet seg med eierandelen i hurtigruteskipet «Nordlys» og enkelte andre andeler, parallelt med at eksponeringen i det skipseiende selskapet Tailwind er redusert.

Nylig solgte Tailwind to bilskip til Zodiac, noe som utløste en betydelig likviditetstilførsel til eierne.

Samtidig er kjemikalie- og produkttankeren «Agnes Victory» innleid fra Northern Shipping Fund på en såkalt bareboat-kontrakt med kjøpsforpliktelse. Dette skipet er bygd i 2004.

[Kilde:Finansavisen, 23.02.18]


magne_Ovreaas

Rederisjef Magne Øvreås